HR Themakring VBA organiseert ‘Candidate Marketing’, wat beweegt de sollicitant?!

Op maandag 1 april jongstleden organiseerde de HR Themakring van de VBA in de Nieuwe Bibliotheek in Almere een bijeenkomst met spreekster Aaltje Vincent; zij heeft al meerdere boeken (lees bestsellers) geschreven over solliciteren, waarin zij ondernemers vertelt wat te doen om in deze schaarse arbeidsmarkt de juiste kandidaten aan te trekken.


Aaltje Vincent gaf ons in deze zeer interessante sessie de handvaten om kandidaten te bereiken en het voor beide partijen een prettige ervaring te maken. Een enthousiaste (afgewezen) sollicitant is een prachtige bron voor gratis PR voor je organisatie.

Werven gebeurt op 3 manieren:
1. Post & pray;
2. Referral recruiter;
3. Sourcen.

Uit de praktijk blijkt dat zowel ondernemers als sollicitanten de voorkeur hebben voor nummer 2. Wanneer een kandidaat bij een bedrijf binnenkomt via een warme aanbeveling, dan krijgen beide partijen vooraf al een goed beeld van de ander en is er een goede kans op een succesvolle carrière in de organisatie.

Waar het om gaat is dat iedereen, die in de organisatie bij het wervingstraject betrokken is, zich bewust is van de impact van de communicatie die de kandidaat ontvangt: website, correspondentie, contacten, snelheid van het proces, tekst van de vacature en beschikbaarheid van een vaste contactpersoon voor vragen die achteraf opborrelen.

KETS

Aaltje Vincent wees ons op het belang van KETS (Kennis, Eenvoud, Transparant en Snelheid). Er zijn geen kandidaten meer met één sollicitatie alleen bij jou. Het gaat niet meer alleen maar om wat de kandidaat te bieden heeft, het gaat steeds meer om wat jij als ondernemer te bieden hebt.

Zorg dat een kandidaat vooraf goede en juiste informatie over jouw organisatie en de functie kan verzamelen (Glassdoor, LinkedIn, website organisatie). Maak het voor een kandidaat eenvoudig om te solliciteren (bijvoorbeeld via LinkedIn profiel met eventueel 200 tekens voor een korte motivatie).

Een CV en motivatiebrief is eigenlijk niet meer van deze tijd. Een sollicitant moet zich niet naar jouw planning voegen, maar faciliteer bijvoorbeeld de mogelijkheid tot contact vroeg in de morgen, laat in de middag of mogelijk zelfs begin van de avond. Dan hoeven sollicitanten geen vrij te nemen en met excuses te werken op hun huidige werkplek.

Let er op dat sollicitanten altijd een reactie krijgen en via een vaste contactpersoon vragen kunnen stellen. En dan natuurlijk vlot reageren wanneer je een aanbieding wilt doen. Bedenk dat wanneer je geen directeur aanneemt, het geen proces over 2 of 3 sollicitatieronde hoeft te zijn. … “omdat we dat altijd zo deden”. Én vraag een sollicitant wat hij of zij nodig heeft om de juiste keuze te maken voor jouw organisatie. Dan hoef jij niet te bedenken, waarmee je deze, eventueel geweldige kandidaat, voor je kunt winnen.

Waar het uiteindelijk op neer komt is transparante communicatie; vooraf, tijdens en na afloop van het sollicitatieproces om goed duidelijk te maken wat je als bedrijf te bieden hebt en wat de sollicitant van jou als organisatie mag verwachten.

Met dank aan Margot Freericks voor haar tekstbijdrage, Dirk Bakker voor zijn foto’s en uiteraard de dames van de HR Themakring van de VBA voor hun geoliede organisatie en samenwerking met de mensen van de Nieuwe Bibliotheek. Namens de VBA dank daarvoor!

FOTO 1 HR BIJEENKOMST 1 APRIL

FOTO 2 HR BIJEENKOMST 1 APRIL   FOTO 3 HR BIJEENKOMST 1 APRIL

FOTO 4 HR BIJEENKOMST 1 APRIL   FOTO 5 HR BIJEENKOMST

Verberg reactieformulier

500 Resterende tekens


Bezoekadres: (op afspraak)

Transistorstraat 71M
1322 CK Almere​

KvK 40059189
036 - 533 83 93