• almere-skyline-1-e5b2fb78 Vereniging Bedrijfskring Almere - Thuiswerken, hoe houden we het leuk en gezellig?
  • Almere-station-477301d1 Vereniging Bedrijfskring Almere - Thuiswerken, hoe houden we het leuk en gezellig?
  • skyline-almere-night-9115d1bd Vereniging Bedrijfskring Almere - Thuiswerken, hoe houden we het leuk en gezellig?
  • vba-havenfestival-botterrace-d36c3f65 Vereniging Bedrijfskring Almere - Thuiswerken, hoe houden we het leuk en gezellig?

Thuiswerken, hoe houden we het leuk en gezellig?

Cor de Lange is samenwerkend partner bij VBA-lid Cleerdin & Hamer Advocaten in Almere en zijn specialisatie is Arbeidsrecht. 
Hij schreef een zeer actueel Blog met betrekking tot de huidige situatie rondom Corona. Doe er uw voordeel mee!

Nu we noodgedwongen weer grotendeels vanuit huis werken, blijkt dat niet altijd mee te vallen. Er wordt veel geklaagd over extra werkdruk, online vergaderingen die minder efficiënt zijn en het fysieke ongemak dat gepaard gaat met lange dagen voor een beeldscherm zitten. Werken vanuit huis kan ook lastig zijn als je kinderen uit school komen en je net tegen een belangrijke deadline aan zit. Ook kan het vervelend zijn als je werkt met privacygevoelige informatie, maar de ‘werkvloer’ thuis gedeeld moet worden met meerdere huisgenoten.

Werken vanuit huis kan dus behoorlijk zwaar en vervelend zijn. Dus hoe houd je het thuiswerken voor je medewerkers leuk en gezellig? Wat mag ik als werkgever wel van mijn personeel vragen en wat niet? En waar ben ik als werkgever toe verplicht als het op thuiswerken aankomt? Hierover lees je meer in deze blog.

Als medewerker moet je ook thuis je werk kunnen doen op de manier waarop je dat normaal gesproken gewend bent. Als werkgever moet je niet alleen zorgen voor een gezonde en veilige werkplek, maar deze ook aanpassen aan de persoonlijke eigenschappen en redelijke wensen van de medewerkers thuis. De werkgever mag er bijvoorbeeld niet zomaar van uitgaan dat zijn medewerkers voor hun thuiswerk gebruik maken van hun eigen computer, laptop of desktop. Deze zijn namelijk privébezit en daar heb je als werkgever niets over te zeggen. Een laptop van het werk kan hierbij soelaas bieden, vooral als er bijvoorbeeld met privacygevoelige informatie wordt gewerkt of gebruik wordt gemaakt van bepaalde softwareprogramma’s. Ook als een goede bureaustoel of een goed toetsenbord thuis ontbreekt, zal de werkgever deze voorzieningen aan zijn medewerkers ter beschikking moeten stellen. Het recht op gratis koffie en/of wc-papier heeft de thuiswerker dan weer niet. Dit geldt net zo goed voor de lekkere traktaties van collega’s die de thuiswerker misloopt. Hierop kan de medewerker geen aanspraak maken, maar met het toesturen van een ‘thuiswerkpakket’ met zoete lekkernijen kan de werkgever natuurlijk wel een gebaar maken, waardoor het thuiswerken een stuk leuker wordt.

In veel gevallen zal het aanpassen van de thuiswerkplek maatwerk zijn. Hierbij valt te denken aan het werken op uren buiten de gebruikelijke kantoortijden, het gebruik maken van externe locaties, zoals individuele ruimtes in bijvoorbeeld bibliotheken en natuurlijk het toepassen van digitale hulpmiddelen, zoals Zoom, Microsoft Teams, Skype en andere moderne communicatiemiddelen. Voor het leveren van maatwerk is het van belang dat je hierover met elkaar in gesprek blijft. Niet alleen aan het begin van een (nieuwe) lockdown maar ook daarna.

Als werkgever mag je de thuiswerkplek controleren. Je moet tenslotte kunnen vaststellen of jouw medewerkers thuis arboproof werken. Het fysiek bij de medewerker langskomen zal in veel gevallen veel te omslachtig zijn, maar je kunt je medewerker natuurlijk wel vragen een foto of kort filmpje te maken van zijn thuiswerkplek. Daarnaast is de medewerker tijdens het thuiswerken verantwoordelijk voor een heldere communicatie met zijn leidinggevende en collega’s. Zo mag je afspraken maken over (aangepaste) werktijden en bereikbaarheid. Ook zal de medewerker zich moeten houden aan het privacy beleid van zijn werkgever, zoals bijvoorbeeld wat te doen in het geval van een datalek.

Het is aan te bevelen om bij regelmatig thuiswerken een thuiswerkovereenkomst op te stellen waarin deze afspraken kunnen worden vastgelegd. Wij kunnen u voorzien van een dergelijke overeenkomst, waarbij het uiteraard mogelijk is maatwerk te leveren.

Cor de Lange
advocaat

logo CH advocaten

Cleerdin & Hamer Advocaten I Amsterdam – Almere – Alkmaar – Rotterdam I M 06 – 29 568 506 I T 036 – 535 80 80 I Email: I www.cleerdin-hamer.nl

Bezoekadres: (op afspraak)

Transistorstraat 71M
1322 CK Almere​

KvK 40059189
036 - 533 83 93

Copyright © - Vereniging Bedrijfskring Almere
No Internet Connection